Harga kopra anjlok, Gubernur Olly Dondokambey hibur petani, ini pernyataannya

  •  
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  

MANADO, BERITASULUT.CO.ID – Kelapa sejak dulu sudah menjadi komoditi utama petani di Sulut. Sehingga jaman itu Sulut diidentikkan dengan slogan Bumi Nyiur Melambai. Namun kini, kopra yang merupakan olahan bahan baku kelapa seolah tidak ada harganya lagi. Petani pun meratap bahkan menangis, karena harga kopra tidak sebanding dengan produksi.

Kini, Gubernur Sulut Olly Dondokambey SE angkat bicara. Dia menghibur petani dengan mengatakan bahwa turunnya harga kopra sebagai produk turunan kelapa hanya berlangsung sementara. Penurunan itu disebabkan mekanisme pasar Crude Palm Oil (CPO) dunia, dan saat ini kelapa bukan satu-satunya hasil perkebunan yang dapat diolah menjadi minyak nabati.

“Penurunan harga minyak kelapa dalam beberapa bulan terakhir ini dipengaruhi sedang melimpahnya panen produk subtitusi dari negara produsen lainnya seperti jagung, kedelai, bunga matahari yang juga bisa menghasilkan minyak. Jadi ini hanya sementara saja karena mekanisme pasar, pemerintah tidak mengaturnya,” kata Gubernur Olly pada Forum Academics, Business, Government, Community And Media (ABGC+M) “Sulut Sebagai Klaster Kelapa Nasional” yang dilaksanakan di Manado, Senin 10 September 2018 pagi.

Karenanya, Gubernur Olly optimis nilai komoditas unggulan bumi nyiur melambai itu bakal merangkak naik dalam waktu tiga bulan mendatang. Olly juga menyebut, selain kopra banyak produk bernilai lainnya yang dapat dihasilkan dari kelapa.

“Diperkirakan harga kopra akan naik dalam waktu tiga bulan ini atau sekitar Bulan November nanti mengikuti siklus pasar minyak dunia. Pemprov Sulut juga sedang mempersiapkan alat produksi kopra menjadi minyak kelapa langsung dan industri sabut kelapa. Nantinya turunan produk kelapa tidak hanya kopra saja tapi bisa dijadikan produk lainnya,” ucap Gubernur Sulut Olly Dondokambey.

Dikatakannya, seperti China yang lebih suka mengimpor kelapa utuh dari negara lain dan mengolah daging, air dan sabut kelapa menjadi produk unggulan dan bernilai jual tinggi. “Jadi tidak ada bagian kelapa yang terbuang,” kata dia.

Baca Juga:  RSK Mata Sulut mulai dibangun, ini maket dan isinya

Olly juga menerangkan Pemprov Sulut terus berupaya meningkatkan mutu kelapa melalui kerjasama dengan Balai Penelitian Tanaman Palma (Balit Palma) termasuk menghasilkan varietas baru bibit kelapa yang akan di-launching menjelang HUT Provinsi Sulut ke-54.

“Pemprov sudah bekerjasama dengan Balit Palma dalam pengembangan kelapa. Ada varietas baru yang akan kita launching pada Bulan September ini yakni bibit kelapa ODSK Lobu. Daging kelapanya lebih banyak dan dalam setahun setiap pohon bisa menghasilkan 300 buah kelapa,” beber Olly.

Untuk diketahui, Pemprov Sulut menerapkan program peningkatan berkelanjutan pada sektor tanaman tahunan, seperti peremajaan kelapa serta pemberdayaan dan penguatan kelembagaan petani kelapa.

Semua upaya tersebut terus dilakukan karena Olly menempatkan pembangunan pada sektor pertanian menjadi salah satu prioritas pemerintah daerah yang tercantum dalam program kerja turunan dari RPJMD 2016-2021 yakni mewujudkan kemandirian ekonomi dengan memperkuat sektor pertanian.(HPSU)

140 tanggapan untuk “Harga kopra anjlok, Gubernur Olly Dondokambey hibur petani, ini pernyataannya

  • 18 April 2020 pada 15:24
    Permalink

    I simply want to tell you that I am just very new to weblog and seriously enjoyed your web site. Most likely I’m going to bookmark your blog . You absolutely have terrific article content. Appreciate it for sharing with us your website page.

  • 21 April 2020 pada 09:46
    Permalink

    It was a excitement getting to your site a short while ago. I came here today hoping to get interesting things. And I was not let down. Your ideas on new tactics on this subject material were helpful and an excellent help to my family. Thank you for creating time to write out these things as well as for sharing your thinking.

  • 22 April 2020 pada 09:07
    Permalink

    Oh my benefits! a fantastic write-up man. Thank you Nevertheless I am experiencing problem with ur rss. Don?t know why Incapable to register for it. Exists anyone getting the same rss trouble? Anybody that recognizes kindly respond. Thnkx

  • 23 April 2020 pada 18:30
    Permalink

    I like the helpful info you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check again here frequently. I’m quite sure I’ll learn a lot of new stuff right here! Good luck for the next!

  • 24 April 2020 pada 04:46
    Permalink

    You made some decent points there. I did a search on the issue and found most guys will approve with your site.

  • 24 April 2020 pada 07:08
    Permalink

    I truly appreciate this post. I have been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thx again!

  • 24 April 2020 pada 14:43
    Permalink

    I found your blog website on google and examine a few of your very early posts. Continue to keep up the excellent operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Looking for forward to learning more from you later!?

  • 24 April 2020 pada 15:49
    Permalink

    This is the best blog for anyone who wishes to discover this topic. You recognize a lot its nearly difficult to say with you (not that I really would want?HaHa). You definitely placed a new spin on a subject thats been covered for several years. Excellent stuff, simply fantastic!

  • 24 April 2020 pada 16:18
    Permalink

    Hello there, I found your web site by means of Google whilst searching for a comparable topic, your site got here up, it seems to be great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

  • 24 April 2020 pada 18:24
    Permalink

    Nice blog right here! Additionally your site a lot up fast! What web host are you using? Can I get your affiliate hyperlink on your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol

  • 24 April 2020 pada 21:41
    Permalink

    Great – I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your client to communicate. Nice task.

  • 25 April 2020 pada 06:33
    Permalink

    You made some good points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this website.

  • 25 April 2020 pada 07:48
    Permalink

    With havin so much written content do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement? My site has a lot of completely unique content I’ve either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any ways to help prevent content from being ripped off? I’d truly appreciate it.

  • 25 April 2020 pada 10:01
    Permalink

    An interesting discussion is definitely worth comment. I think that you ought to write more on this issue, it might not be a taboo matter but usually people do not talk about these subjects. To the next! Kind regards!

  • 25 April 2020 pada 14:31
    Permalink

    Hello there! This article couldn’t be written any better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I am going to forward this article to him. Pretty sure he’s going to have a good read. Many thanks for sharing!

  • 25 April 2020 pada 20:37
    Permalink

    Pretty! This has been an extremely wonderful post. Thank you for supplying this info.

  • 25 April 2020 pada 21:02
    Permalink

    of course like your web site but you have to test the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I find it very bothersome to tell the truth then again I’ll definitely come back again.

  • 26 April 2020 pada 05:24
    Permalink

    Enjoyed examining this, very good stuff, regards . “All of our dreams can come true — if we have the courage to pursue them.” by Walt Disney.

  • 26 April 2020 pada 06:04
    Permalink

    Hi my friend! I want to say that this post is awesome, nice written and include almost all important infos. I would like to see more posts like this.

  • 26 April 2020 pada 06:40
    Permalink

    I simply want to tell you that I am all new to weblog and actually liked your web site. Very likely I’m planning to bookmark your blog . You certainly have good article content. Thanks for revealing your web page.

  • 26 April 2020 pada 13:23
    Permalink

    ediblesGummies to jeden z najpopularniejszych sposobów przyjmowania CBD. Są niedrogie, przenośne, dyskretne i smaczne. Nie ma też potrzeby zgadywania: dokładnie wiesz, jaką dawkę zażywasz.

  • 26 April 2020 pada 16:36
    Permalink

    It’s actually a great and helpful piece of information. I am glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  • 26 April 2020 pada 19:08
    Permalink

    Hi, Neat post. There is a problem with your website in internet explorer, would test this… IE still is the market leader and a good portion of people will miss your great writing because of this problem.

  • 26 April 2020 pada 23:18
    Permalink

    That is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere. Simple but very accurate info… Thank you for sharing this one. A must read post.

  • 27 April 2020 pada 03:00
    Permalink

    Hi there! I could have sworn I’ve visited your blog before but after going through some of the posts I realized it’s new to me. Anyways, I’m certainly delighted I found it and I’ll be book-marking it and checking back regularly.

  • 27 April 2020 pada 03:57
    Permalink

    Interesting post here. One thing I’d like to say is the fact most professional career fields consider the Bachelors Degree as the entry level standard for an online diploma. Although Associate Qualifications are a great way to get started, completing ones Bachelors uncovers many doorways to various jobs, there are numerous internet Bachelor Diploma Programs available coming from institutions like The University of Phoenix, Intercontinental University Online and Kaplan. Another thing is that many brick and mortar institutions make available Online variations of their degree programs but commonly for a drastically higher amount of money than the organizations that specialize in online degree plans.

  • 27 April 2020 pada 07:10
    Permalink

    Thank you for another great article. Where else could anyone get that type of information in such an ideal way of writing? I have a presentation next week, and I’m on the look for such information.

  • 27 April 2020 pada 17:11
    Permalink

    I simply could not go away your site before suggesting that I extremely loved the standard info an individual supply for your guests? Is gonna be back incessantly in order to check up on new posts.

  • 27 April 2020 pada 23:22
    Permalink

    An excellent share, I just offered this onto a colleague that was doing a little evaluation on this. And he as a matter of fact purchased me breakfast because I discovered it for him. smile. So let me rephrase that: Thnx for the treat! Yet yeah Thnkx for spending the moment to review this, I really feel strongly about it and also love learning more on this subject. Preferably, as you end up being knowledge, would certainly you mind updating your blog site with more details? It is extremely useful for me. Large thumb up for this post!

  • 28 April 2020 pada 03:11
    Permalink

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little research on this. And he in fact bought me lunch because I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to talk about this topic here on your site.

  • 28 April 2020 pada 06:55
    Permalink

    Howdy! This post couldn’t be written any better! Looking at this post reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I most certainly will forward this post to him. Fairly certain he’ll have a good read. Thanks for sharing!

  • 28 April 2020 pada 09:47
    Permalink

    you have a terrific blog below! would you like to make some invite articles on my blog?

  • 28 April 2020 pada 12:26
    Permalink

    That is a good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Simple but very accurate info… Thank you for sharing this one. A must read article!

  • 28 April 2020 pada 14:19
    Permalink

    Hello! I just wish to offer you a huge thumbs up for the excellent information you have here on this post. I am coming back to your website for more soon.

  • 28 April 2020 pada 22:14
    Permalink

    Hello are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you need any html coding knowledge to make your own blog? Any help would be really appreciated!

  • 29 April 2020 pada 00:39
    Permalink

    This is the right webpage for anybody who really wants to understand this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a subject which has been discussed for years. Great stuff, just excellent.

  • 29 April 2020 pada 07:27
    Permalink

    I have seen a lot of useful factors on your site about computers. However, I’ve got the opinion that laptop computers are still less than powerful sufficiently to be a good choice if you typically do tasks that require plenty of power, like video editing and enhancing. But for website surfing, word processing, and quite a few other frequent computer work they are okay, provided you cannot mind the little screen size. Many thanks for sharing your thinking.

  • 29 April 2020 pada 14:32
    Permalink

    Greetings! Very useful advice in this particular post! It is the little changes that will make the most important changes. Thanks a lot for sharing!

  • 29 April 2020 pada 17:52
    Permalink

    Whats up very cool site!! Man .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I am satisfied to find so many useful info here within the submit, we’d like develop extra strategies on this regard, thank you for sharing.

  • 29 April 2020 pada 22:28
    Permalink

    There’s definately a lot to know about this issue. I love all the points you’ve made.

  • 30 April 2020 pada 03:53
    Permalink

    I got what you mean , appreciate it for posting .Woh I am pleased to find this website through google. “Since the Exodus, freedom has always spoken with a Hebrew accent.” by Heinrich Heine.

  • 30 April 2020 pada 06:48
    Permalink

    I blog quite often and I really appreciate your content. The article has really peaked my interest. I will book mark your website and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your RSS feed too.

  • 30 April 2020 pada 10:09
    Permalink

    Aw, this was a really nice post. Taking a few minutes and actual effort to produce a superb article… but what can I say… I procrastinate a lot and never seem to get anything done.

  • 30 April 2020 pada 15:31
    Permalink

    Pretty! This has been a really wonderful article. Thanks for supplying this info.

  • 30 April 2020 pada 18:09
    Permalink

    You really make it appear really easy together with your presentation but I to find this matter to be really something that I feel I’d never understand. It kind of feels too complex and very large for me. I’m taking a look ahead in your next submit, I’ll attempt to get the dangle of it!

  • 1 Mei 2020 pada 05:49
    Permalink

    You’re so cool! I don’t believe I have read through a single thing like that before. So wonderful to discover somebody with a few original thoughts on this topic. Really.. thanks for starting this up. This site is something that is needed on the internet, someone with some originality.

  • 1 Mei 2020 pada 07:01
    Permalink

    There are some interesting times in this article yet I don?t recognize if I see every one of them facility to heart. There is some credibility however I will certainly take hold opinion till I consider it additionally. Excellent write-up, many thanks and we want a lot more! Contributed to FeedBurner as well

  • 1 Mei 2020 pada 10:25
    Permalink

    Next time I read a blog, I hope that it does not disappoint me as much as this one. After all, Yes, it was my choice to read, nonetheless I really believed you would have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of crying about something that you could possibly fix if you weren’t too busy searching for attention.

  • 1 Mei 2020 pada 19:35
    Permalink

    I blog often and I seriously appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I’m going to take a note of your site and keep checking for new details about once a week. I opted in for your Feed too.

  • 2 Mei 2020 pada 08:00
    Permalink

    This website is really a walk-through for every one of the info you desired regarding this as well as didn?t understand who to ask. Glance below, and also you?ll definitely discover it.

  • 2 Mei 2020 pada 11:33
    Permalink

    Brilliant write-up. I am an ordinary visitor of your site and appreciate you taking the time to maintain the great site. I’ll certainly be a regular visitor for an extended time.

  • 3 Mei 2020 pada 04:27
    Permalink

    Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Extremely useful info specifically the last part 🙂 I care for such information much. I was seeking this certain information for a long time. Thank you and best of luck.

  • 3 Mei 2020 pada 16:42
    Permalink

    Hey there, You have done an incredible job. I’ll certainly digg it and for my part recommend to my friends. I’m sure they will be benefited from this site.

  • 3 Mei 2020 pada 17:10
    Permalink

    There are definitely loads of particulars like that to take into consideration. That is a nice level to deliver up. I offer the ideas above as common inspiration however clearly there are questions like the one you carry up where an important factor can be working in honest good faith. I don?t know if greatest practices have emerged around things like that, however I am sure that your job is clearly identified as a good game. Both girls and boys feel the impression of just a second’s pleasure, for the remainder of their lives.

  • 3 Mei 2020 pada 21:10
    Permalink

    It seems you are getting quite a lof of unwanted comments. Maybe you should look into a solution for that. Hmm…

  • 4 Mei 2020 pada 02:56
    Permalink

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t know the reason why I can’t subscribe to it. Is there anybody else having the same RSS problems? Anybody who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

  • 4 Mei 2020 pada 05:57
    Permalink

    I truly love your website.. Very nice colors & theme. Did you make this site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own blog and want to know where you got this from or just what the theme is named. Many thanks!

  • 4 Mei 2020 pada 14:48
    Permalink

    Howdy! This article could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I most certainly will forward this information to him. Pretty sure he will have a great read. Thanks for sharing!

  • 5 Mei 2020 pada 05:06
    Permalink

    What i do not understood is in reality how you are not really much more neatly-favored than you might be now. You are very intelligent. You know therefore considerably in the case of this subject, produced me in my opinion believe it from so many various angles. Its like men and women are not involved until it is something to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs excellent. All the time deal with it up!

  • 5 Mei 2020 pada 07:49
    Permalink

    I’m excited to uncover this web site. I wanted to thank you for ones time just for this wonderful read!! I definitely enjoyed every bit of it and i also have you book marked to check out new things on your blog.

  • 5 Mei 2020 pada 12:10
    Permalink

    When I initially left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve four emails with the exact same comment. Is there a way you are able to remove me from that service? Many thanks.

  • 5 Mei 2020 pada 19:23
    Permalink

    The next time I read a blog, Hopefully it doesn’t disappoint me as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read, nonetheless I genuinely thought you would have something useful to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something you could fix if you were not too busy looking for attention.

  • 5 Mei 2020 pada 20:49
    Permalink

    Howdy! I’m at work browsing your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the outstanding work!

  • 9 Mei 2020 pada 08:20
    Permalink

    I like this post, enjoyed this one thankyou for posting .

  • 9 Mei 2020 pada 08:35
    Permalink

    I haven¡¦t checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I¡¦ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

  • 9 Mei 2020 pada 10:21
    Permalink

    Good day! I could have sworn I’ve been to this website before but after going through many of the articles I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely happy I found it and I’ll be bookmarking it and checking back often.

  • 10 Mei 2020 pada 00:26
    Permalink

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something enlightening to read?

  • 11 Mei 2020 pada 10:17
    Permalink

    An interesting discussion is price comment. I think that it is best to write more on this topic, it may not be a taboo subject however generally individuals are not sufficient to talk on such topics. To the next. Cheers

  • 11 Mei 2020 pada 10:21
    Permalink

    This is very interesting, You are a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  • 11 Mei 2020 pada 20:33
    Permalink

    A fascinating discussion is worth comment. I think that you should publish more on this subject, it might not be a taboo matter but usually folks don’t discuss these subjects. To the next! Cheers.

  • 12 Mei 2020 pada 05:06
    Permalink

    Only a smiling visitant here to share the love (:, btw outstanding pattern. “Better by far you should forget and smile than that you should remember and be sad.” by Christina Georgina Rossetti.

  • 12 Mei 2020 pada 10:59
    Permalink

    Wow, marvelous weblog layout! How long have you ever been running a blog for? you make running a blog glance easy. The total glance of your web site is great, as neatly as the content material!

  • 13 Mei 2020 pada 16:28
    Permalink

    I want to to thank you for this good read!! I absolutely loved every bit of it. I have got you book-marked to look at new stuff you post…

  • 13 Mei 2020 pada 22:09
    Permalink

    I do trust all the ideas you have offered in your post. They’re really convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are too short for beginners. May you please prolong them a bit from next time? Thanks for the post.

  • 13 Mei 2020 pada 22:17
    Permalink

    You could certainly see your enthusiasm in the work you write. The world hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to say how they believe. All the time follow your heart.

  • 14 Mei 2020 pada 11:17
    Permalink

    One thing is that one of the most popular incentives for making use of your credit card is a cash-back and also rebate provision. Generally, you get 1-5 back for various expenditures. Depending on the cards, you may get 1 in return on most expenses, and 5 in return on buying made on convenience stores, gasoline stations, grocery stores plus ‘member merchants’.

  • 14 Mei 2020 pada 11:24
    Permalink

    Hey! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to protect against hackers?

  • 14 Mei 2020 pada 11:28
    Permalink

    Only wanna input on few general things, The website pattern is perfect, the subject matter is really excellent. “I have seen the future and it doesn’t work.” by Robert Fulford.

  • 14 Mei 2020 pada 19:25
    Permalink

    This is a very good tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very accurate information… Many thanks for sharing this one. A must read post.

  • 15 Mei 2020 pada 06:05
    Permalink

    I’d have to verify with you here. Which is not something I normally do! I take pleasure in reading a post that can make people think. Also, thanks for allowing me to comment!

  • 15 Mei 2020 pada 07:05
    Permalink

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much, However I am encountering problems with your RSS. I don’t understand why I cannot join it. Is there anybody else having the same RSS problems? Anyone who knows the solution can you kindly respond? Thanks!!

  • 15 Mei 2020 pada 11:18
    Permalink

    Wonderful web site. Lots of helpful information here. I’m sending it to a few buddies ans also sharing in delicious. And obviously, thanks for your effort!

  • 15 Mei 2020 pada 22:05
    Permalink

    With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My site has a lot of unique content I’ve either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my authorization. Do you know any methods to help protect against content from being stolen? I’d truly appreciate it.

  • 16 Mei 2020 pada 10:24
    Permalink

    I think this is among the most significant information for me. And i am glad reading your article. But want to remark on few general things, The website style is wonderful, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

  • 16 Mei 2020 pada 10:33
    Permalink

    I’m also commenting to make you be aware of what a perfect experience my wife’s girl encountered visiting your webblog. She came to understand plenty of details, which included what it is like to possess an ideal coaching mood to let many others just know precisely a number of complex issues. You really surpassed people’s expectations. Thank you for offering those invaluable, healthy, edifying and as well as unique tips on your topic to Ethel.

  • 17 Mei 2020 pada 00:16
    Permalink

    Greetings, I think your website could possibly be having web browser compatibility problems. When I take a look at your blog in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Besides that, great website.

  • 17 Mei 2020 pada 00:36
    Permalink

    Hey are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you require any html coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  • 17 Mei 2020 pada 11:08
    Permalink

    Yesterday, while I was at work, my sister stole my apple ipad and tested to see if it can survive a 40 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

  • 17 Mei 2020 pada 11:34
    Permalink

    Just wish to say your article is as surprising. The clarity on your put up is simply great and that i could suppose you are knowledgeable in this subject. Fine along with your permission allow me to seize your RSS feed to stay up to date with coming near near post. Thanks 1,000,000 and please keep up the rewarding work.

  • 18 Mei 2020 pada 03:32
    Permalink

    Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was curious about your situation; we have developed some nice practices and we are looking to swap strategies with others, be sure to shoot me an e-mail if interested.

  • 18 Mei 2020 pada 03:53
    Permalink

    I believe you have remarked some very interesting details , thankyou for the post.

  • 18 Mei 2020 pada 07:17
    Permalink

    This is such an informationrmative story and very clearly written. Every single thought and idea is direct to the point. Perfectly laid out. cheers for taking your time sharing this to you readers.

  • 18 Mei 2020 pada 19:48
    Permalink

    Only a smiling visitor here to share the love (:, btw great design and style. “Make the most of your regrets… . To regret deeply is to live afresh.” by Henry David Thoreau.

  • 19 Mei 2020 pada 09:27
    Permalink

    Hello! .order viagra fast delivery , order cialis fast delivery , tadalafil , find cheap viagra , ,

  • 19 Mei 2020 pada 10:39
    Permalink

    Thank you a lot for providing individuals with remarkably spectacular possiblity to read from this blog. It is often so awesome and packed with a good time for me personally and my office acquaintances to search your web site particularly three times in a week to read the new secrets you have got. Not to mention, I am usually satisfied with the terrific techniques you give. Certain two facts in this article are absolutely the most beneficial I’ve ever had.

  • 19 Mei 2020 pada 10:51
    Permalink

    What i don’t realize is in fact how you are now not actually a lot more well-appreciated than you might be now. You are so intelligent. You already know thus considerably with regards to this subject, made me individually imagine it from a lot of varied angles. Its like men and women aren’t fascinated except it’s something to accomplish with Lady gaga! Your personal stuffs nice. At all times take care of it up!

  • 19 Mei 2020 pada 11:18
    Permalink

    I just like the valuable info you supply in your articles. I will bookmark your blog and take a look at once more here regularly. I’m slightly sure I’ll learn plenty of new stuff right right here! Best of luck for the following!

  • 19 Mei 2020 pada 23:12
    Permalink

    One thing is that often one of the most prevalent incentives for applying your cards is a cash-back and also rebate offer. Generally, you get 1-5 back with various expenses. Depending on the credit card, you may get 1 returning on most expenses, and 5 again on purchases made from convenience stores, filling stations, grocery stores along with ‘member merchants’.

  • 20 Mei 2020 pada 05:07
    Permalink

    Good article! We will be linking to this great content on our website. Keep up the good writing.

  • 20 Mei 2020 pada 17:14
    Permalink

    I truly love your blog.. Very nice colors & theme. Did you develop this amazing site yourself? Please reply back as I’m hoping to create my own website and would like to know where you got this from or exactly what the theme is named. Cheers.

  • 20 Mei 2020 pada 23:42
    Permalink

    I enjoy, result in I found exactly what I was looking for. You’ve ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  • 21 Mei 2020 pada 00:18
    Permalink

    very nice put up, i actually love this web site, carry on it

  • 21 Mei 2020 pada 15:16
    Permalink

    I blog often and I truly thank you for your content. Your article has really peaked my interest. I will bookmark your website and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your Feed as well.

  • 22 Mei 2020 pada 07:26
    Permalink

    Free classified worldwide, Post your ad for free. Digitalmandy.com is a free classified for worldwide. Post your ads for free. We have premium listing as well For more info http://digitalmandy.com

  • 22 Mei 2020 pada 18:27
    Permalink

    If you want to pump and dump crypto here is the best article about how to dump cryptocurrency.

  • 22 Mei 2020 pada 22:40
    Permalink

    Why users still use to read news papers when in this technological world the whole thing is available on web?|

  • 23 Mei 2020 pada 08:49
    Permalink

    I blog frequently and I seriously appreciate your content. This article has truly peaked my interest. I’m going to book mark your site and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed as well.

  • 25 Mei 2020 pada 04:52
    Permalink

    Hello, Neat post. There is a problem along with your web site in web explorer, might check this… IE still is the marketplace leader and a large element of other people will leave out your fantastic writing due to this problem.

  • 26 Mei 2020 pada 07:28
    Permalink

    I quite like reading through a post that will make people think. Also, thank you for permitting me to comment.

  • 26 Mei 2020 pada 08:01
    Permalink

    Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is really informative. I am going to watch out for brussels. I’ll appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

  • 26 Mei 2020 pada 17:33
    Permalink

    After checking out a few of the blog posts on your web site, I honestly like your technique of blogging. I book marked it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please visit my website as well and tell me your opinion.

  • 27 Mei 2020 pada 02:18
    Permalink

    After looking into a handful of the blog posts on your web page, I really like your technique of blogging. I bookmarked it to my bookmark site list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and let me know your opinion.

  • 27 Mei 2020 pada 04:47
    Permalink

    Pretty! This was an extremely wonderful article. Thank you for supplying this info.

  • 27 Mei 2020 pada 13:27
    Permalink

    Good post! We are linking to this particularly great post on our site. Keep up the good writing.

  • 27 Mei 2020 pada 19:24
    Permalink

    An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a colleague who has been conducting a little homework on this. And he actually ordered me dinner simply because I stumbled upon it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this subject here on your internet site.

  • 28 Mei 2020 pada 01:10
    Permalink

    This site is mostly a walk-via for all of the information you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and also you’ll undoubtedly uncover it.

  • 28 Mei 2020 pada 07:21
    Permalink

    Hello! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any tips?

  • 28 Mei 2020 pada 07:51
    Permalink

    Hi there very cool web site!! Man .. Beautiful .. Superb .. I will bookmark your website and take the feeds also…I am glad to search out a lot of helpful info right here in the post, we need work out extra techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  • 28 Mei 2020 pada 19:33
    Permalink

    That is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very precise info… Thank you for sharing this one. A must read article.

  • 29 Mei 2020 pada 07:31
    Permalink

    That is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere. Simple but very precise information… Thank you for sharing this one. A must read post!

  • 29 Mei 2020 pada 10:14
    Permalink

    Hey there, You’ve done an excellent job. I’ll definitely digg it and for my part suggest to my friends. I am confident they’ll be benefited from this web site.

  • 29 Mei 2020 pada 10:44
    Permalink

    Hi, Neat post. There’s a problem together with your website in web explorer, would test this… IE still is the marketplace chief and a huge part of people will pass over your fantastic writing because of this problem.

  • 29 Mei 2020 pada 11:56
    Permalink

    Everything is very open with a really clear explanation of the challenges. It was truly informative. Your site is very helpful. Thank you for sharing.

  • 29 Mei 2020 pada 18:14
    Permalink

    Hi there! This post could not be written much better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I will forward this article to him. Fairly certain he will have a very good read. Thank you for sharing!

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.